Kermiscollecte

De zondag voor de start van de kermis een evenement van een kerkelijk oorsprong. wordt in Lutjebroek door de meeste inwoners een jaar naar uitgekeken. Onze kerk heeft dan een jaarlijkse collecte voor alle inwoners, parochianen en buiten parochianen dit voor stichting restauratie en onderhoud Nicolaaskerk Lutjebroek

De kermis is een eeuwenoud fenomeen. Van oorsprong is een kermis een jaarmarkt ter gelegenheid van de wijdingsdag van de parochiekerk van een plaats. Kermis is dan ook een verbastering van kerkmis of kerke-misse. Op die dag stroomde het volk samen om de patroonheilige te vereren en om zich te vermaken. Kiezentrekkers, dansende beren, vlooientheaters en de dikke dame zijn enkele voorbeelden wat er toen op de kermis was voor vertier. Het lijkt niet meer op de huidige kermis. Weinigen staan er bij stil maar het circus, de dierentuin, de schouwburg en de bioscoop komen voort uit de kermissen Vroeger was de kermis vaak een van de weinige uitgaansmogelijkheden. Nu is het een commercieel evenement.

OPBRENGST KERMISCOLLECTE 2015

De opbrengst van de kermiscollecte heeft het prachtige bedrag van
€ 6.028,– opgebracht.
De opbrengst is een welkome aanvulling voor de financiering van de restauratie en het onderhoud volgens het zes-jaren plan van 2011 t/m 2016.
Alle gulle gevers en vrijwilligers die hebben meegewerkt aan deze actie willen we heel hartelijk bedanken voor hun bijdrage en inzet.

De Financiële commissie en het Parochiebestuur.